Mobiliteit van en naar de campus vormt met 27% van de totale koolstofvoetafdruk (waarvan 21% studentpendelaars en 6% woon-werkverkeer van personeelsleden) het tweede grootste aandeel in de klimaatimpact van UAntwerpen.
Hoewel we ons in vergelijking met Vlaamse gemiddeldes reeds op een zeer duurzame manier verplaatsen, blijft een ambitieus mobiliteitsbeleid cruciaal. Om de fiets en openbaar vervoer aantrekkelijker te maken dan de auto, en om onnodige verplaatsingen te vermijden, moeten planning, beleid, processen, gewoontes en gedrag op elkaar ingrijpen zodat structurele verschuivingen kunnen plaatsvinden. We hebben al belangrijke stappen gezet op vlak van telewerken, het laten uitvoeren van een mobiliteitsstudie voor Campus Drie Eiken en de invoering van fietsleasing voor personeelsleden.
Doorbraakacties 2025-2026:
- het uitwerken van een duurzaam mobiliteitsplan voor elke campus, gericht op het verminderen van vermijdbaar autogebruik, het aantrekkelijker maken van fiets- en voetgangersverkeer, het toegankelijker maken van openbaar vervoer;
- het ontwikkelen van een duurzaam parkeerbeleid voor elke campus in functie van de beoogde 'modal shift'.
Waar willen we naartoe?
We streven naar ambitieuze doelstellingen: tegen 2030 moet minstens 85% van de personeelsverplaatsingen en 90% van de studentenverplaatsingen te voet, per fiets of met het openbaar vervoer gebeuren, met campusspecifieke targets die rekening houden met de verschillende situatie.