Opleiding

Micro-credential: Kritisch denken over therapeutische opties, van geneesmiddelen tot alternatieve middelen

Lesinhoud

De micro-credential sluit aan bij het vak ‘Kritisch denken in relatie tot de farmaceutische praktijk cap. selecta miv alternatieve therapieën’ dat deel uitmaakt van het curriculum van Master in de Farmaceutische zorg. De lessen vinden plaats op Campus Drie Eiken. Aanwezigheid tijdens de lessen is verplicht.

In de micro-credential worden volgende onderwerpen behandeld:
- Wetenschappelijke methoden in het algemeen en methoden toegepast op therapeutische middelen in het bijzonder. Begrippen zoals hypothese, historische context, falsifieerbaarheid, probabiliteit, Health technology review, bias, science-antiscience-pseudoscience, relativism, consilience, “personal epistemiology”, evidence based, authority based.
- Homeopathie, acupunctuur en chiropractie wordt kritische bekeken. Enkele technische aspecten van homeopathische middelen en hun wetgeving.
- Ook de historische en economische context van het geneesmiddel worden besproken met als voorbeeld de evolutie in de benadering van generische geneesmiddelen en van de biosimilars.
- Enkele voorbeelden en het praktisch individueel uitwerken van een wetenschappelijke analyse van de inhoud van een informatiebron zoals beschreven in de leerdoelen.

Volgende topics worden kort aangehaald:

De economische aspecten van marketing en reclame door grote farmaceutische bedrijven en de invloed op artsen. Ethiek van onderzoek waarbij problemen uit de geschiedenis maar ook actuele problemen aan de orde zijn. (ghost writing, publication bias, fraude.... in het onderzoek)

• Schriftelijke opdracht (zie evaluatie) met groepsdiscussie over het in die opdracht behandelde onderwerp. Bij die interactie worden de in de inleidende lessen behandelde onderwerpen toegepast en waar nodig verder uitgediept.



Leerdoelen

In deze micro-credential staan de volgende leerdoelen centraal.

1. De deelnemer kan kritisch omgaan met geneesmiddeleninformatie zoals publiciteit, krantenartikels, wetenschappelijke en pseudo-wetenschappelijke artikels, audiovisuele berichten in de media, of de inhoud van websites inclusief deze van de overheden.

2. De deelnemer kan een wetenschappelijke reflectie formuleren over, voor de student nieuwe, middelen die in een bepaalde context als therapeutisch voordelig worden voorgesteld. De deelnemer kan hierbij zelf relevante vragen formuleren en op zoek gaan naar antwoorden. De deelnemer kan de therapeutische middelen ook in een bredere economische en sociale context plaatsen en daar de consequenties van inschatten.

3. De deelnemer kent eveneens de basisprincipes i.v.m. enkele alternatieve geneesmiddelen zoals ze door de Belgische wetgever zijn gedefinieerd en kan hierover een kritische reflectie formuleren in eenvoudige en begrijpbare taal, verstaanbaar voor de gemiddelde populatie.

Evaluatie

Permanente evaluatie:
• Medewerking tijdens de contactmomenten (geen 2de zit mogelijk)(25%)
Andere evaluatievormen:
• Schriftelijk werkstuk (25%)
• Presentatie (50%)

Er wordt nagegaan in hoeverre de doelstellingen van de opdracht volbracht zijn in het schriftelijke werkstuk (25%) en de mondelinge verdediging (50%). Is men kritisch omgesprongen met de aangeboden informatie, heeft men op een goede doortastende manier extra informatie opgezocht? Er is ook aandacht voor de "vertaling" van deze bevindingen naar het grote publiek, m.a.w. is men instaat jargon te vermijden zonder al te grote vereenvoudiging of vaagheid. Een actieve participatie tijdens de lessen wordt verwacht. Tijdens de hoorcolleges worden discussiemomenten voorzien die formatief de interactie laten oefenen. Tijdens de voorstellingen van de individuele werkstukjes wordt een actieve participatie aan de discussie summatief beoordeeld (= medewerking tijdens de contactmomenten – hiervoor is geen 2de zit examenkans mogelijk).

De helft van de beoordeling gaat naar de inhoud van het werkstuk. De andere helft wordt gelijk verdeeld over de eigen presentatie en de actieve participatie tijdens de presentaties van de andere studenten. Ongewettigde afwezigheid of wettige afwezigheid van meer dan 20%, geeft aanleiding tot een nul op de permanente evaluatie (25%). Wanneer een student het schriftelijk werkstuk niet tijdig indient en/of afwezig is op de mondelinge verdediging kan er geen credit worden verworven voor dit opleidingsonderdeel. Bij een 2e examenkans wordt een nieuw persoonlijk werkstuk gemaakt dat mondeling gepresenteerd en verdedigd wordt.

Algemene feedback over de globale interactie wordt doorlopend voorzien. Individuele feedback is steeds mogelijk bijvoorbeeld na de lessen.

Praktisch

Deelnemers aan de micro-credential sluiten aan bij de groep reguliere studenten.
Contactmomenten ’s avonds:
• Hoorcolleges
• Seminarie/werkcollege
Eigen werk:
• Individuele opdracht