Fake News! Een tweegesprek met Tim Pauwels en Pieter Bauwens

Maandag 16 november 2020 - 19.30 uur

Tim Pauwels

Tim Pauwels studeerde Taal-en Letterkunde en Internationale Betrekkingen. In 1997 startte hij zijn loopbaan bij VRT. Hij heeft er onder andere gewerkt voor Het Journaal, TerZake, Villa Politica, Morgen Beter, De Ochtend en De Zevende Dag. Tim Pauwels werd door zijn collega’s verkozen als voorzitter van de deontologische adviesraad en de redactieraad. Hij was ook coördinator van de verkiezingsuitzendingen van de VRT in 2014. In april 2017 is hij begonnen aan een mandaat van drie jaar als ombudsman voor VRT Nieuws.

Journalistieke beroepsethiek is een oude liefde voor Tim Pauwels. In 2006 al publiceerde hij samen met andere leden van de deontologische adviesraad een deontologisch zakboekje dat nog steeds door de journalisten van VRT NWS wordt gebruikt. Hij is ook al vele jaren lid van de Vlaamse Raad voor de Journalistiek.

Pieter Bauwens

Pieter Bauwens is een geboren Gentenaar die via Leuven in Aalst aanspoelde. Aan de KULeuven studeerde hij Godsdienstwetenschappen en Communicatiewetenschappen, de voorliefde voor het kruispunt van media en religie is altijd gebleven. Als student was hij actief in de studentenkring en de overkoepeling LOKO. Na enkele jaren als journalist koos hij in 2003 voor het onderwijs, om in 2009 hoofdredacteur van het maandblad Doorbraak te worden. Hij combineerde dat met een halftijdse lesopdracht godsdienst aan het VTI in Dendermonde. Het maandblad Doorbraak werd in 2014 Doorbraak.be. Sinds januari 2019 is Pieter voltijds hoofdredacteur van Doorbraak.be, het halftijds lesgeven gaf hij op voor de uitbouw van het online medium. Hij kreeg dat jaar ook steun van het Fonds Pascal Decroos voor een onderzoek naar ‘de echte N-VA’ in aanloop naar de verkiezingen van mei 2019.

Journalistiek volgt Pieter de -communautaire- politiek, de Raad van Europa en de kerk. Vooral de positie van religieuze minderheden in de wereld kan op zijn aandacht rekenen.

Steve Paulussen

Steve Paulussen is hoofddocent in media en journalistiek aan het departement Communicatiewetenschappen van de Universiteit Antwerpen. Zijn onderzoek richt zich op ontwikkelingen en innovaties in nieuws en journalistiek. Hij maakt deel uit van de onderzoeksgroep Media, Beleid en Cultuur (MPC) en is sinds 2014 lid van de Raad voor de Journalistiek.