Onderzoeksgroep

Student-ondernemerschap in Vlaanderen (ikv ECOOM convenant 2024-2028). 01/01/2024 - 31/12/2028

Abstract

In dit onderzoeksproject reiken de onderzoekers inzichten en empirisch onderbouwde beleidsvoorstellen aan om studentondernemerschap in Vlaanderen te stimuleren en te ondersteunen. Het project heeft als doel om ondernemend gedrag, activiteiten en intenties bij Vlaamse studenten hoger onderwijs in kaart te brengen. Dit gebeurt door middel van deelname aan het wereldwijde GUESSS dataverzamelingsproject (Global University Entrepreneurial Spirit Students' Survey), waarbij we een uitgebreid inzicht in het huidige ondernemerschapslandschap bij Vlaamse hoger onderwijs studenten krijgen. Dit omvat het identificeren van de activiteiten die ze ondernemen en de motivaties die hun ondernemersaspiraties drijven. Daarnaast streeft het project naar het ontwikkelen van een unieke Vlaamse paneldataset: Deze dataset laat toe om een langetermijnbeleid te ontwikkelen voor studentondernemerschap, waarbij rekening wordt gehouden met de evoluerende ondernemersactiviteiten van Vlaamse studenten. Door gebruik te maken van deze paneldataset kunnen beleidsmakers geïnformeerde beslissingen nemen en hun strategieën aanpassen op basis van de veranderende dynamiek van het studentondernemerschapslandschap.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Vertrouwen en duurzaamheid in de Europese Unie (STRATEGO) 01/11/2023 - 31/10/2026

Abstract

Gezien de huidige zwakke staat van vertrouwen tussen instellingen en actoren op verschillende niveaus in het EU-bestuurssysteem, heeft het Jean Monnet Centre of Excellence STRATEGO tot doel kennis te onderwijzen, onderzoeken en verspreiden over de dynamiek, oorzaken en gevolgen van vertrouwen tussen de betrokken actoren en instellingen, specifiek in het multi-level bestuur van duurzame ontwikkeling in de EU, met de nadruk op het bedrijfsleven en ondernemerschap, klimaat en biodiversiteit, en gezondheidsbeleid. Deze empirische reikwijdte van STRATEGO sluit aan bij de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de VN, de beleidsprioriteiten van de Europese Commissie en de prioriteiten van het Erasmus+-programma. STRATEGO zal interdisciplinaire synergieën ontwikkelen op het gebied van EU-bestuur, vertrouwen en duurzame ontwikkeling door onderwijs-, onderzoeks- en outreach-inspanningen over de disciplines heen aan de Universiteit Antwerpen te overbruggen. Bij alle activiteiten zal STRATEGO verder gaan dan de gebruikelijke producenten en consumenten van EU-studies. Het zal EU-bestuurskennis van de faculteiten Sociale Wetenschappen, Rechten en Economie overbrengen naar studenten en personeel van de faculteiten Wetenschappen en Gezondheidswetenschappen, en het zal ook buiten de academische omgeving reiken om een dialoog met professionals, het maatschappelijk middenveld en het grote publiek te bevorderen. Op onderwijsgebied zal STRATEGO interdisciplinariteit garanderen door gastcolleges, gezamenlijke begeleiding van bachelor- en masterscripties en innovatieve formats zoals simulaties en microcredentials. Op het gebied van onderzoek zal STRATEGO personeel uit verschillende disciplines samenbrengen door middel van onderzoeksseminars, PhD-masterclasses en een bezoekprogramma voor beginnende wetenschappers. In termen van outreach buiten de academische context zal STRATEGO activiteiten organiseren zoals thematische webinars, outreach-workshops en activiteiten voor specifieke doelgroepen zoals middelbare scholen.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project website

Project type(s)

  • Onderwijsproject
  • Onderzoeksproject

Een multi-dimensionale aanpak voor het ontrafelen van KMO internationalisatie. 01/10/2022 - 30/09/2026

Abstract

In dit voorstel ontrafelen we de multidimensionaliteit en complexiteit van KMO internationalisering door het ontwikkelen en testen van een multidimensionaal KMO internationaliseringsmodel. We gaan uit van een contingentieperspectief en beschouwen factoren op persoonlijk, bedrijfs- en omgevingsniveau. We selecteren constructen gebaseerd op de wijze waarop KMOs omgaan met onzekerheid, en waarvan we verwachten dat ze een impact hebben op de internationale strategische oriëntatie van een KMO, en de daaruit voortvloeiende internationale prestaties. We baseren ons analytisch kader en de daaropvolgende variabelen selectie op het Uppsala-internationaliseringsmodel en selecteren zorgvuldig variabelen die relevant zijn voor de reactie van een KMO op het omgaan met onzekerheid: De dieperliggende impliciete motieven van de ondernemer, de besluitvormingslogica van de KMO, en de institutionele vooruitgang van het gast- en thuisland. We voeren op maat gemaakte enquêtes en workshops uit en nemen secundaire informatie uit bestaande databases over om multidimensionale contingency fit-modellen uit te voeren. Als zodanig schatten we het effect in van het gecompliceerde web van onderlinge relaties tussen de set determinanten van KMO internationalisering en groei.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Studie in het kader van de Week van de Bedrijfsoverdracht. 01/10/2023 - 31/12/2023

Abstract

Het onderzoeksproject bestaat uit vier delen en het formuleren van beleidsaanbevelingen: een onderzoek bij ondernemers ouder dan 55 jaar (deel 1), een onderzoek bij pre-starters en recent gestarte ondernemingen (deel 2), een onderzoek bij groeiende en snel groeiende ondernemingen (deel 3) en een onderzoek naar de verschillen binnen sectoren en provincies en impact van crises (deel 4). De resultaten van het nieuwe onderzoek dienen in de eerste plaats te kunnen worden vergeleken met de resultaten van de eerder uitgevoerde studies in 2019. In deel 1 van de studie wordt onderzocht of ondernemers vandaag zich bewuster zijn van de problematiek van Opvolging en Overname, of ze beter geïnformeerd zijn en of ze gebruik maakten van de geboden begeleidingsmogelijkheden. De bedoeling van het onderzoek is tevens het bekomen van een meer gedetailleerd beeld van de stappen die zaakvoerders of afgevaardigd bestuurders vanaf 56 jaar vandaag zetten om de problematiek van Opvolging en Overdracht binnen hun onderneming en hun omgeving aan te pakken. In deel 2 van de studie wordt onderzocht bij de doelgroep pre-starters in welke mate pre-starters overwegen een onderneming over te nemen in plaats van een volledig nieuwe activiteit te starten. Bij de doelgroep recent gestarte ondernemers (tot max. 3 jaar na de start) wordt onderzocht waarom zij al of niet overwogen hebben een bestaande onderneming over te nemen en waarom ze al of niet een onderneming overnamen. In deel 3 van de studie wordt onderzocht bij de doelgroep groeiers in welke mate overnames aan bod komen bij groeiende en snel groeiende ondernemingen. Onder hoge (of ambitieuze) groeiers worden verstaan de ondernemingen met minimaal 10 werknemers die de laatste 3 jaar een groei kunnen voorleggen van minimaal 20% per jaar (OESO, 2007). In deel 4 van de studie wordt gevraagd om de verschillen tussen provincies en tussen sectoren op het vlak van de bedrijfsoverdrachten te onderzoeken. Tevens wordt gevraagd om de impact van de verschillende crises die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden op de intenties en resultaten inzake bedrijfsoverdrachten te onderzoeken . De dataverzameling in de 3 delen zal gebeuren op basis van een online enquête bij een ruime steekproef van ondernemingen in Vlaanderen. Op basis van de bevindingen in elk deel zullen concrete beleidsaanbevelingen worden geformuleerd met betrekking tot de beleidsdomeinen economie, innovatie en ondernemen.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Student-Ondernemerschap in Vlaanderen (ikv ECOOM convenant 2019-2023). 01/10/2022 - 31/12/2023

Abstract

In dit onderzoeksproject reiken de onderzoekers empirisch onderbouwde inzichten aan om studentondernemerschap in Vlaanderen te stimuleren en te ondersteunen. Het project bestaat uit twee onderzoekstrajecten: Een kwalitatief onderzoekstraject, dat bestaat uit het in kaart brengen van informatie en praktische voorstellen voor het stimuleren en faciliteren van studentondernemerschap en de ondernemersmentaliteit van studenten in instellingen voor het hoger onderwijs. In dit onderzoekstraject worden (wordt een) ideaaltype(s) ontwikkeld die kunnen (kan) dienen als blauwdruk voor Vlaamse onderwijsinstellingen en hun ondernemerschapscentra. Het kwalitatief onderzoekstraject wordt in 2024 geleidelijk afgebouwd. Een kwantitatief onderzoekstraject met de volgende doelstellingen: Het in kaart brengen van ondernemende activiteiten en intenties: Door middel van dataverzameling (deelname aan het wereldwijde GUESSS dataverzamelingsproject) en analyse krijgen we een uitgebreid inzicht in het huidige ondernemerschapslandschap bij Vlaamse hoger onderwijs studenten. Dit omvat het identificeren van de activiteiten die ze ondernemen en de motivaties die hun ondernemersaspiraties drijven. Een internationale benchmarking: Door de ondernemende activiteiten en intenties van Vlaamse hoger onderwijs studenten te vergelijken met internationale data (dankzij onze deelname aan het GUESSS dataverzamelingsproject) verwerven we waardevolle inzichten in de relatieve prestaties en positie van Vlaanderen op wereldschaal. Deze benchmarkoefening stelt ons in staat om verbeterpunten te identificeren, waardoor effectieve maatregelen door het beleid ontwikkeld en geïmplementeerd kunnen worden, in lijn met internationale standaarden. Het ontwikkelen van een unieke Vlaamse paneldataset: Deze dataset laat toe om een langetermijnbeleid te ontwikkelen voor studentondernemerschap, waarbij rekening wordt gehouden met de evoluerende ondernemersactiviteiten van Vlaamse studenten. Door gebruik te maken van de resultaten gebaseerd op deze dataset kunnen beleidsmakers geïnformeerde beslissingen nemen en hun strategieën aanpassen op basis van de veranderende dynamiek van het student ondernemerschapslandschap.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project website

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Ondernemingszin en employability. Naar een toekomstgericht en wendbaar opleidingsportfolio. 01/11/2021 - 15/10/2023

Abstract

Voor het project 'Ondernemingszin en Employability. Naar een Toekomstgericht en Wendbaar Opleidingsportfolio' ontwikkelen we een online toolkit gericht op studenten en student-ondernemers. Het doel van deze toolkit is tweeledig: (1) het detecteren van potentiële ontwikkelingsgebieden om de ondernemingszin van een student te kunnen vergroten, en (2) het detecteren van de 'rode vlag'-ondersteuningsgebieden binnen het ondernemerspad van een student-ondernemer. Dit laatste laat ons toe om op maat gemaakte ondersteuning aan de student-ondernemer aan te bieden. De toolkit zal ons niet alleen in staat stellen om de ondernemingszin en de ondernemersaciviteiten van onze studenten en student-ondernemers te stimuleren, maar zal ook resulteren in een systematische monitoring van de belangrijkste ontwikkelings- en ondersteuningsgebieden.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderwijsproject
  • Onderzoeksproject

Inhoudelijke adviesverlening in het kader van het onderzoeksproject Mastercall II. 01/07/2020 - 30/06/2024

Abstract

Ondernemerschap is de motor van de economie. De kampioenen van vandaag – Amazon, Apple, Google, Facebook, et cetera – zijn ooit in een garage of op een zolderkamer begonnen. Helaas loopt Europa achter. En dat geldt ook voor Vlaanderen. In ons deel van de wereld komt ondernemerschap moeilijker van de grond. De nieuwe kampioenen komen uit Noord-Amerika of Zuidoost-Azië. Dat moet veranderen. De Vlaamse overheid heeft daarom een omvangrijk en ambitieus stimuleringsprogramma gelanceerd voor de periode 2016-2020. Binnen dat programma speelt de bijdrage van UNIZO i.s.m. Antwerp Management School (AMS) een sleutelrol onder de titel "Ambitie in ondernemen" (Road to Growth). UNIZO en AMS zijn ambitieus in de wens unieke en effectieve ondersteuning te bieden aan ambitieuze ondernemers door heel Vlaanderen en in alle sectoren van het economisch weefsel. Dankzij dit project zullen honderden ambitieuze Vlaamse ondernemingen met steun van UNIZO/AMS grote stappen vooruit hebben gezet, dankzij een op maat gemaakt coachingprogramma.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

De motivationele drijfveren van ontluikende KMO internationalisatie. 01/10/2019 - 30/09/2023

Abstract

Internationalisering van Kleine en Middelgrote Ondernemingen (kmo's) kan een grote bijdrage leveren aan de economische ontwikkeling van een land. Het is echter onduidelijk waarom sommige kmo's (met succes) internationaliseren, terwijl anderen enkel actief zijn op de binnenlandse markt. Dankzij dit project trachten we beter te begrijpen welke motivationele drijfveren verklaren of een ondernemer wens te internationaliseren, en of hij / zij in staat is om dit doel daadwerkelijk te bereiken. Heeft bijvoorbeeld een ondernemer die graag invloed wil uitoefenen op anderen (en dus lager scoort op het machtsmotief) hogere internationaliseringsambities? Om hier een antwoord op te bieden, erkennen we in dit project het bestaan ​​van twee motiverende systemen: Een expliciet en een impliciet systeem. Het impliciete systeem werkt buiten iemands bewustzijn en controle, en het expliciete systeem functioneert op een bewust niveau. Naast de impact van dergelijke persoonlijkheidsaspecten, hebben we eveneens aandacht voor bedrijfs- en omgevingskenmerken. Op die manier wensen we geïntegreerde 'fit'-configuraties van impliciete / expliciete persoonlijkheidsprofielen en omgevingskenmerken te ontwikkelen, die leiden tot effectief internationaliseringsgedrag (en de daarop volgende internationale prestaties). Om dit te meten gebruiken we computergestuurde impliciete associatietesten, en sturen we op maat gemaakte enquêtes uit. Bovendien gebruiken we secundaire informatie uit bestaande databases. Het combineren van deze verschillende databronnen zorgt ervoor dat we de factoren die een invloed hebben op het internationaliseringsgedrag van een kmo, en de daadwerkelijke internationaliseringsprestaties, kunnen ontrafelen.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Smart ports entrepreneurial ecosystem development (SPEED) 01/01/2019 - 30/12/2022

Abstract

Door de toenemende wereldwijde concurrentiedruk moeten West-Europese havens efficiënter of innovatiever zijn om competitief te kunnen blijven. Vooral in grote en complexe havenomgevingen zijn er tal van mogelijkheden om efficiëntiewinsten in de logistieke keten te bekomen. Tegelijkertijd zorgen nieuwe ontwikkelingen op het gebied van data science en Internet of Things (IoT) ervoor dat communicatie en de integratie van volledige toeleveringsketens steeds efficiënter kunnen gebeuren. Het zijn dikwijls de hightech start-ups en kmo's die voorop lopen in het ontwikkelen van dergelijke technologische vooruitgang. Momenteel profiteren havenomgevingen nog niet volledig van de voordelen van data science / IoT-technologieën en hebben hightech startups / kmo's vaak moeite met de professionalisering van hun technologische ideeën en zakelijke activiteiten. Als gevolg hiervan wordt het prestatievermogen van de West-Europese havens belemmerd, evenals het volledige ontwikkelingspotentieel van startende hightech bedrijven en kmo's. Hun economische bijdrage wordt met andere woorden niet volledig benut. Dit project is gericht op de ontwikkeling en ondersteuning van een ecosysteem tussen de verschillende havens, ondersteund door data science en IoT-technologieën. Er bestaan reeds bottom-up initiatieven om dit bekomen, voornamelijk gedreven door maritieme logistieke spelers, havenautoriteiten en grote IT-providers. Het doel van het huidige project is om ook een gemeenschap van ambitieuze data science ondernemers (start-ups en kmo's), data science & maritieme experts en kenniscentra te verbinden met deze spelers, en om het op die manier ontstane ecosysteem verder te ontwikkelen. Het project wenst innovaties van data science en IoT technologieën te vertalen naar een geïntegreerde havenomgeving, met als einddoel om - dankzij geïntegreerde solutions (oplossingen) - efficiëntere communicatie en logistieke stromen te genereren. Met dit project wensen wij bovendien het zakelijke potentieel van hightech start-ups en kmo's te benutten, door hun bedrijfsactiviteiten te professionaliseren en hun algehele (internationale) prestaties verbeteren.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Van onderzoek naar valorisatie in een ondernemende universiteit: ontwikkeling van pre-incubatiestructuren voor de Universiteit Antwerpen. 01/01/2018 - 30/06/2019

Abstract

De uitgesproken ambitie van de Universiteit Antwerpen om een impact te creëren op de samenleving wordt in dit project concreet vertaald naar een ambitie om een ondernemende universiteit te worden. Om deze ambitie te realiseren engageert de Universiteit Antwerpen zich om de verschillende actoren binnen de universiteit te versterken in hun inspanningen om de vertaalslag te maken van hun onderzoeksresultaten, kennis en expertise naar de samenleving. Om deze vertaalslag te kunnen maken is er een duidelijke nood aan de ontwikkeling van een pre-incubatiestructuur binnen de Universiteit Antwerpen. Een pre-incubator is een beschermende omgeving waarin ondernemende ideeën getest kunnen worden op hun marktpotentieel. De ambitie van de Universiteit Antwerpen om als ondernemende universiteit impact te creëren op de samenleving kan enkel waargemaakt worden indien het valorisatieproces van aan de universiteit gegenereerde kennis en expertise voldoende wordt ondersteund, zonder daarbij de basiswaarden van academisch fundamenteel onderzoek uit het oog te verliezen. Om de kloof te dichten tussen wetenschappelijke onderzoeksoutput enerzijds en mogelijke duurzame vermarkting ervan anderzijds, en het overwinnen van de zogenaamde 'valley of death', worden diensten zoals inzicht in opportuniteits- en marktpotentieel detectie en IP kennis aangeboden binnen een pre-incubator. Op die manier krijgen onderzoekers de mogelijkheid om het commercialisatiepotentieel van hun onderzoeksoutput te testen en te evalueren in een beschermende omgeving. Bovendien kan het TRL niveau op deze manier indirect verhoogd worden, wat een vereiste is van steunprogramma's voor wetenschappelijk onderzoek (vb. Horizon 2020, VLAIO, …). Een verhoging van het TRL niveau laat eveneens toe om de stap naar bedrijven en de industrie (en de daarbij horende investeerders) te verkleinen, het belang van valorisatiepotentieel is daar immers eveneens prominent aanwezig. De finaliteit van dit project is de uitwerking van vijf pilot pre-incubatiestructuren voor target disciplines (namelijk, voor duurzame chemie, logistiek, health, productontwikkeling en sociale innovatie). Deze pilot cases werden geselecteerd op basis van de beleidsvisie 2016-2020 en de speerpunten van het onderzoek aan de Universiteit Antwerpen. Bij het uitwerken van de pilot cases hebben we specifiek aandacht voor een duidelijke fit met de bestaande activiteiten voor de valorisatie van kennis aan de Universiteit Antwerpen. Ook zorgen we ervoor dat de pre-incubatiestructuren ingebed worden in de ondernemende ecosystemen van de vijf target disciplines, en hebben we specifieke aandacht voor de noden en wensen van de onderzoekers. Het resultaat zal niet alleen een minimum viable product zijn voor de target disciplines waarin op korte termijn de pre-incubatiediensten kunnen worden gerealiseerd. Het biedt tevens een blauwdruk voor de lange termijn, en garandeert dus dat ook pre-incubatiediensten voor andere disciplines gemakkelijk vorm gegeven kunnen worden. Door ervoor te zorgen dat de ontwikkelde pre-incubatiestructuren ingebed zijn en aansluiting vinden bij bestaande initiatieven zowel binnen de Universiteit Antwerpen als bij haar stakeholders die mee vormgeven aan het ecosysteem dat haar omringt, wordt er een hefboom tot waarde-creatie voor de samenleving gecreëerd.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Ambitie in Ondernemen 01/10/2017 - 30/05/2020

Abstract

Ondernemerschap is de motor van de economie. De kampioenen van vandaag – Amazon, Apple, Google, Facebook, et cetera – zijn ooit in een garage of op een zolderkamer begonnen. Helaas loopt Europa achter. En dat geldt ook voor Vlaanderen. In ons deel van de wereld komt ondernemerschap moeilijker van de grond. De nieuwe kampioenen komen uit Noord-Amerika of Zuidoost-Azië. Dat moet veranderen. De Vlaamse overheid heeft daarom een omvangrijk en ambitieus stimuleringsprogramma gelanceerd voor de periode 2016-2020. Binnen dat programma speelt de bijdrage van UNIZO i.s.m. Antwerp Management School (AMS) een sleutelrol onder de titel "Ambitie in ondernemen" (Road to Growth). UNIZO en AMS zijn ambitieus in de wens unieke en effectieve ondersteuning te bieden aan ambitieuze ondernemers door heel Vlaanderen en in alle sectoren van het economisch weefsel. In 2020 zullen honderden ambitieuze Vlaamse ondernemingen met steun van UNIZO/AMS grote stappen vooruit hebben gezet, dankzij een op maat gemaakt coachingprogramma.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Uitwerken commerciële strategie en instrumentarium ten behoeve van de vermarkting van wetenschapspark Universiteit Antwerpen en incubator Darwin. 01/07/2013 - 30/09/2014

Abstract

POM Antwerpen en UA bekijken momenteel met wie en op welke wijze ook inhoudelijke ondersteuning kan worden geboden aan bedrijven die zich op het terrein wensen te huisvesten. Het is echter eveneens noodzakelijk een heldere marketing- en vastgoedstrategie uit te tekenen. De commerciële strategie tot dusver was in handen van een private partner die een eerder generieke handelswijze hanteerde (weinig sectorfocus) op basis van klassieke vastgoedformules. Het aantrekken van innovatieve groeibedrijven vergt ons inziens een specifieker en flexibeler aanpak. Deze uitwerken is de doelstelling van dit onderzoek.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Wetenschapsparken en incubatoren in België, Brazilië en Italië: strategische beslissingen, institutionele context en prestatie-indicatoren. 04/11/2011 - 03/11/2012

Abstract

Dit project kadert in een onderzoeksopdracht tussen enerzijds UA en anderzijds VEWA. UA levert aan VEWA de onderzoeksresultaten genoemd in de titel van het project onder de voorwaarden zoals vastgelegd in voorliggend contract.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Strategische positionering, institutionalisme en het fenomeen van de incubatoren: op welke manier beïnvloedt de institutionele context de relatie tussen de strategische positioneringen en de prestaties van een incubator? 15/09/2010 - 14/09/2011

Abstract

Dit project tracht de volgende onderzoeksvragen te beantwoorden: (1) de relatie tussen verschillende strategische positioneringen en de prestatie van incubatoren verklaren, en (2) de invloed van de institutionele context nagaan op die relatie door verschillende Europese landen in het onderzoek te betrekken. De studie situueert zich op het terrein van strategisch management, innovatie management en ondernemerschap en internationaal ondernemen. Dit gedeelte van het projectbetreft specifiek het opzetten van een Europese database.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

A contingency perspective on perceived tenant satisfaction of technology incubators. 01/10/2009 - 30/09/2011

Abstract

Dit project kadert in een onderzoeksopdracht tussen enerzijds UA en anderzijds ICM. UA levert aan ICM de onderzoeksresultaten genoemd in de titel van het project onder de voorwaarden zoals vastgelegd in voorliggend contract.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject